Učíme se bez učebnic - Zeměpis

21.03.2020

Zeměpis je společně s matematikou náš favorit. V bytě máme pomalované 2 stěny mapou světa a občas si jen tak říkáme, jak se jmenuje který kontinent, oceán a co kde můžeme najít. Mimi si sem tam prohlíží svůj obrázkový atlas světa, který bych určitě doporučila všem nečtenářům a nebo zkouší atlas k albi tužce.

Spoustu zeměpisných znalostí máme z pohádek. Třeba takový Prášek Skočdopole proletěl v závodě letem světem dost zajímavých míst. Mimi tuhle pohádku svého času milovala a tak jsme si o ní často povídaly a mluvily o všech místech, které Prášek navštívil. Ukazovaly jsme si je na mapách, v atlasech a dohledávaly další informace. Překvapilo mě, že i když už Práška rok nesledujeme, nedávno jsme narazili na fotku Tadž Mahal a Mimi mi o něm začala vyprávět. Hodně jsme také řešily, kudy plaval Nemo, kde žili dinosauři a jestli existuje ostrov Sodor. Na zeměpis narážíme nejen v pohádkách, ale třeba při poslechu rádia, skládání puzzle (dnes jsme doskládaly Paříž, před měsícem NewYork). Když si hrajeme se zvířátky, mluvíme o tom, kde se přirozeně vyskytují.

Zeměpis se prolíná také stolními hrami. Skládáme si vědomostní pexeso Světová nej a u některých se občas zastavíme a něco si o nich řekneme víc. Ale i to, že zjišťujeme, že je rozdíl mezi horou, pohořím a sopkou, nížínou a příkopem je edukativní. Znám také přímo zeměpisně hry, jako je Česko, Evropa, Svět, doma je ale nemáme.

Poslední měsíce usínáme u knížky 100 divů světa. Myslím, že jí uspává ten náročný text a ze začátku jsem si říkala, že z toho moc nemá. Ale když se vracíme zpět k jednotlivým divům, tak si třeba pamatuje, kde se div nachází a nebo něco z historie. Plánujeme si u toho také, kam se jednou vydáme :). Cestováním, jak po České republice, tak i za naše hranice, se toho podle mě ze zeměpisu dozvídáme nejvíce a hlavně nám to díky všem zážitkům zůstáva nejdéle v paměti. 

Mimi také fascinovala navigace a tak si hrála s google maps, kde si různě jezdila po světě a občas se ptala, kde je, co se tam nachází, kdo tam může žít nebo jestli tam můžeme potkat nějaké zvířata.

Všimla jsem si, že se nám zeměpisné znalosti často propojují. Nemo žije na Velkém barierovém útesu, ten se nám postupně začíná objevovat všude - 100 divů světa, pexeso, aquarium, které jsme navštívily. Znalost o něm už máme tedy celkem zdatnou.

Zeměpis je vlastně i můj oblíbený předmět, protože se dozvídám sama spoustu nových a zajímavých informací a nebo si oprašuju ty, které jsem už zapomněla. Zároveň vím, že kdybych Mimi všechny informace nutila bez jejího zájmu, tak mě moc dlouho poslouchat nebude. Většinou se k nim dostaneme přirozenou cestou tak, že jí něco zajímá a tak se ptá.

Domácímu cestování zdar!

Zuzka