Učíme se bez učebnic - Matematika

21.03.2020

Máme doma sice nakoupeno pár pracovních sešitů, ale většina učení naší unschoolerky probíhá bez jakýchkoliv učebnic a vnější motivace. Trávíme hodně času venku, setkáváme se s dalšími domškoláky, chodíme do divadla a na různé workshopy. Teď, když jsme většinu času doma, mám možnost pozorovat, jak se učíme celý den a nic z toho vlastně neděláme plánovaně kvůli vzdělávání.

Deskovky u nás frčí. Často se mění naše oblíbené. Všimla jsem si, že téměř všechny naše hry mají něco společného. Matematiku. Na konci každé hry počítáme body. Když Mimi začaly zajímat čísla, oblíbila si Ligretto, kde se naučila tvořit číselné řady. U Carrcassonne procvičujeme malou násobilku, když si počítáme body za uzavřené oblasti a k tomu sčítání při přesouvání panáčků po hrací desce. Také vidíme, jak jdou za sebou jednotky, desítky a stovky. U her, kde se počítají bankovky, nonstop sčítáme a odčítáme. Hodně nás teď baví Ticket to Ride, Saint Petersburg a Citadela . U dalších her k tomu ještě přidáváme prostorovou představivost, fajn je Blokus, Othello, Backgammon a Labyrinth. Poslední zmiňovanou si Mimi dokonce tak oblíbila, že si občas hraje i sama. Nikdy jí nebraly dětské hry, sahá radši po hrách pro starší děti a nebo dospěláky. Ze začátku prostě zjednodušíme pravidla a nebo jí hru dáme k dispozici, ať si jí osahá a dělá si s ní, co chce. Celkem rychle mi také došlo, že jakmile jí "nutíme" počítat body za všechny hráče a matiku tam uměle přidáváme jen proto, aby počítala, hrát přestává :). Určitě tedy doporučiju prostě hrát, nechat to přirozeně plynout.

Cenu volné hry měsíce u nás vyhrává "Obchod". Mimi si s nadšením rozloží zboží na matraci a my chodíme nakupovat. V kasičce má své peníze, které si stále dokola třídí podle hodnoty mincí a bankovek. Vnímá tak, která bankovka má vyšší a která nižší hodnotu, jak jdou čísla po sobě. Podobně to máme i u pečení, když si vážíme jednotlivé suroviny a Mimi pozoruje na váze, jak přibývá množství a zároveň si tak plánuje, kdy přestat. Suroviny krájíme na poloviny, třetiny, čtvrtiny a pizzu máme rozkrájenou na šestiny nebo osminy.

Klasické učebnice u nás sice nefrčí, ale sem tam má Emily náladu vyplňovat nějaký sešit. Doma máme pracovní sešity Hejného matematiky (nyní jsou uvolněny i licence pro učitele) a sešit montessori. Vítáme, že se nejedná o klasické počítání a používají se různé kostky, korálky, zpívání, tleskání a vyprávění. My k nim nemáme nakoupené žádné pomůcky, tak improvizujeme pomocí lega, kostek a nebo něco vystříhneme z papíru. Často končíme tak, že si Mimi vymyslí vlastní úkol, hru a potom plynule pokračuje ve stavění věží nebo se z kostek stanou panáčci a stěhují se po skupinkách po bytě.

Přijde mi, že je tu s námi matematika celý den. Sčítáme a odčítáme si noky, knedlíky, papírky, prádlo, lego i členy naší rodiny ... Když si stříháme nebo stavíme, povídáme si o různých tvarech. Teď u nás hodně frčí vystřihování vloček z papíru. Papír skládáme na polovinu, čtvrtinu, osminu. Máme všude odstřižky ve tvaru čtverců, kruhů a trojúhelníků, které občas třídíme podle druhů. Překvapilo mě, když jednou Mimi vykrojila z těsta perníček a zvolala "Mě se povedl lichoběžník!".

Snad vás také bude matematika příjemně provázet životem!

Zuzka